Nem estem hasra a Facebook bejelentésétől, még ha annak állítólag vannak forradalminak nevezett elemei is. Semmi forradalmit nem látok abban, hogy egy kazal adat között elkezd keresni azoknak a tulajdonosa. Sőt, inkább szükségszerűséget vélek felfedezni a lépésben. Olyan szükségszerűséget, melyet az adatvagyon haszonsítás táplál - értéket kell teremteni, monetizálható értéket. És ez a facebooknak egy ideje döcögősen megy.
A facebook keresője csapnivaló - csinálni kellett valamit
Valljuk be, a jelenlegi kereső egy csökevény a Facebookban. Ennek csomó oka van, amit nem citálnék ide, de nyilvánvaló, hogy ezzel kezdeni kellett valamit - mind funkcionalitás, mind UX tekintetében is.
Jelenleg is hoz user specifikus találatokat a felület, de nagyon esetlegesen: csak a legördülőben vannak a user specifikus találatok; a háttéren az oldalon a globális keresés eredményei, amit elérni is nehéz - találatok kezelése szinte lehetetlen.
A nagy Graph Search kódnév mögött a fókuszált újragondolás húzódhat meg, melyben jó Rt. módjára megmagyarázzák, hogy mire is kell elkölteni azt a sok kazal processzoridőben megtestesülő forrást, hogy a végén kiessen belőle az aranytojást tojó gyúk.
A kereső jelenlegi formájában is tartalmaz Bing találatokat, de inkább futottak még helyen, és módon hozza azokat a UI. Gondolom ennek megfelelő is a jelenlegi felület hatékonysága is.
A TheVerge videójának tanulsága szerint előtérbe kerül a mágikus kék beviteli mező, és jönnek a nagyképes találati oldalak. Sok kép, és sok szaftos bökhető izé kerül majd a user elé - aminek kétségtelen, hogy lesz user specifikus vonzata is - ami a gráfból szűr majd a user számára.
Viszont ne feledjük:" Zuckerberg very carefully pointed out that Graph Search is not a Web search engine. In fact, when Facebook's Graph Search doesn't come up with any answers, it defaults to a Bing search."
Azaz a kereső a facebookos adatokban - adatlapok, timelinek, feltag-elt fotók, csoporttagságok, likeok - és azok alapján keres majd. A találatokat korszerűen fogja azokat tálalni - persze majd monetizálható felületet és újabb adatokat hozva létre.
Az is egyértelmű, hogy a Bing találatok kiemelése is meg kell hogy történjen, mellyel valóban erősödhet a rendszeren belüli keresések száma és felahsználása. Ezzel pedig összességében közép távon valóban a Google babérjaira is tör a Facebook Microsoft duó.
Viszont a keresés egy nagyon nehéz, erőforrás igényes terület, számos nyelvi buktatóval, ami többek között késlelteti majd a Graph Search élő szöveg alapú kereséseinek implementálhatóságát.
Kiváncsi vagyok mikor lesz majd magyarul is elérhető a fejlesztés.
Jelenleg hírek szerint 100.000 tengeren túli user betázhatja a megoldást.