IH, múltidézés és a halottak napi run után csak úgy peregnek a napok. Alig vagyok képes követni a világ kommentjeit a világra. Azért a FáCsé az új vadnyugat szösszenet kelleőne sokáig pihent a címlapon ahhoz, hogy ne lehessen megkerülni az abban megfogalmazott bitliszözönt. ( Persze, tudjuk, ez egy címlapos glossza az AVG CT generátornak! )
Lead - Facebook 2010
Nos, jó párszor időzünk mapaság a felett, hogy itt a Fácsé. 3 éve tudjuk, hogy jön, de nagyon, és mára az "nyugati kultúr import" megkerülhetetlen elemévé vált.
A lényeget HH sokat citált trends grafikonja szemlélteti: már magyaroszágon is ez a helyzet. Hogy miért, azon kár merengeni, bár a hozzám hasonlók ezt teszik évek óta, és nagyjából sejteni is vélik. Meg azt is, hogy Magyarország mindenben más. Történetesen csordaszellemben világbajnokságot nyerni nem tudnánk, de hogy az első négyben ott lennénk az ziher.
So, a FáCsé már akkora, hogy lett belőle világpremieres mozi is, és innentől a filmes forgatókönyvek szerves részévé válhat. Nem fog a facebook szó reklámot jelenteni a szó szoros értelmében. CSI:Helyszínelők forgatókönyvéből nem kell kihúzni és azt adni a színész szájába, hogy on the social network. Fészbúk! Az!
Hiszen kell-e reklámozni azt a valamit, amivel az emberek sokasága a legtöbb időt cseszte el az elmúlt években internetzés közben? Na ugye, hogy nem!
Igen, lehet azt mondani, hogy ez az adatsor lassan egy éves. De azt meg gondolni kár lenne, hogy a helyzet változott bármit is a Fácsé kárára.
A userek idejéért harcolunk elsősorban!
leni
Tehát a user abba az irányba gravitál, hogy valójában nem internetezik, hanem Fácsézik.
Azt használja a klassikus interneten megszokott, diverzifikáltan meglévő szolgáltatások helyett:
- Kommunikál - chat, IRC a falon, mail, bulletin board a falon, lassan telefonál, és nyilván hamarosan video telefonál
- Megoszt - képeket és videókat tesz fel a hálózatra. De ha kedve van írhat is amit akar.
- Csomósodik - Közösségesedik. Ugye ez a facebook lényege! Mármint, hogy a social gráf ott van a háttrében. Ugyanakkor nagyon bonyolult a preferencia alapú szerveződés segítése. Erre izzították be a Groups-t. ( Gyakorlatilag nekimennek a Ning szerű megoldásoknak! )
- Olvas(gat) - A falakon keresztül egy csomó információhoz hozzájut, információ csokikat rág - agyilag
Mindent összevetve, van egy sexy és nagyjából kezelhető Dashboardja, ami egy csomó mindent tud vele kezdeni. ( És persze, tök joggal merülnek fel az információ védelmi aggályok! De ez legyen a Fácsé meg a google és az információvédelmi lobby belügye, egyenlőre! Ja meg a forgatókönyvíróké: a sorozatbűnelkövető aki a hálózaton keresztül kukkolás közben kezdi el mindenkitől ellopkodni a tangabugyiját, azért hogy aztán feltegye a hálózatra, és exportálja japánba. Stb.)
Ezen felül, mondjuk ki, az érkező late-majority, azért inkább a szappanoperákon és az MTV szerű világon, nem pedig információ biztonságon szocializálódott. És persze, hogy utál ovasni.
De skippeljünk is, hiszen a 2010 valódi kihívása nem csak az, hogy hozzánk simul a facebook lufi, hanem az, hogy Kínában népszerübb a mobilnet-nek nevezett valami, mint az US-ben! Azaz a jövő, a közeli jövő a mobil és a benne punnyadó lehetőségek.
Jegyzem ugyanakkor:
- normálisan internetezni tudó készülékek száma még nem elegendő.
- hirdetés alapú business modellek jelenleg alig életképesek.
- ugyanakkor ahogy a katonák mondják "nyelvet kell fogni"!
- a Fácsé és társai jelenleg be vannak zárva egy alkalmazásba a mobilon a twitter kivételével. Számos Web megoldás, akár a share jelenleg nagyon kezelhetetlennek tűnik az okostelefonokon. -» nyilván ez pillanatokon belül változhat.
( FB places vs foursquare , FB status vs Twitter, még szerencse hogy feedreader nincs a facebookban!)
Azaz a user abba az irányba gravitál, hogy nem internetezik, hanem böködi a túlméretezett mobilját! -» Connected media
Facebook - be a troll mad man
No reklám az van dögivel! A rendszer lényege, mindenkit magamalágyűrök, sokat tudok róla, odavonzom -» mass hirdetési felületet hozok létre.
És persze ügyeskedő is.
Valójában ez olyan, mint ha egy marék marketingest beszabadítanál egy Ösközösség állapotában levő aranyban dúskáló indián csordába, aki önként vállalta, hogy a világa akkora amekkora, és kívülről inkább rezervátumnak látszik. A MAD MAN csapat meg ossza őket keményen és ráveszik arra is hogy felvágja a saját beleit, vagy megszúrkálja a legjobb barátait, persze egy POKE alkalmazás keretében, mert hogy az milyen JÓ!
Szóval a fene nagy szabadságában mindenki arra mondja hogy ignore amire akarja, csak éppen ez opt out!
Facebook - a spammer: halom bacon a konyhában!
Csak, hogy tegyük helyre a dolgokat: a Facebook által generált levélforgalom oriási! A mindenről értesítőküldés új értelmet adott a white list kezelésnek. Arról nem értekezik senki, hogy igen is, manapság egy átlagos levelező rendszerben a levél forgalomnak akár a fele is jöhet a facebook felől! Ami iszonyat mennyiségű levelet jelent, és persze iszonyat mennyiségű adatforgalmat.
Persze ebben különösen más a magyar: hisz azonnal csinál 18 accountot, 18 emailcímmel, és elkezd trollkodni minden kiskaput kihasználva. Mert ez folyik az ereiben. Érdekes, hogy a wiw valóban fulladozik a spam-ekben, annak ellenére, hogy oda valójában csak meghívóval lehet bekerülni. Annak ellenére?! Vagy éppen azért?! Vagy éppen a mentalitás miatt? Vagy a valós szankciók hiánya miatt. ( azért, ha kivágnak a google acountomból az jobban fáj mint 1 fizetési felszólítás! )
Háztáji - dilemmás
Egyszerűen szólva tehát az út ki van jelölve:
- gravitálunk - bárki is legyen az fészbúk, google
- mobilizálódunk - bármilyen kicsi, vagy nagy is legyen az a képernyő
És próbáljuk túlélni a sok elmebeteget, akik vagy nagyon a jövőben, vagy nagyon a múltban élnek!
Közben a karácsonyra való tekintettel mindent amit csak lehet feldíszítünk, jó előre:
- mail szép bannert kap, nem is egyet ( kettőt! ), mind targetálható, sőt, még a kilépő is!
- fórum szép editort kap, ami ért embedül! ( 1 éves projekt! )
- és persze igyekszünk még a feed-eket is díszíteni
Éljenek a CT huszárok, jó kevés ideig!