EZ ITT A REKLÁM HELYE

lenI

Netes megaszondás - Digital Craftmanship WEB, mobil, development, on-line media, VOD, social, Android, ios, mac... God bless the content! Disclaimer: lenI az Inda-labs és index.hu főmunkatársa volt. Jelenleg Cloud ügyi Agilis PO az EU-ban

Anno: 2010.01.24
HDA success: 2010.02.15

lenI on google
Coelhos

NAPSZÁM

Magyarorszag napja az Európai Unió tagja.
A régi radiocafé 98.6 napja hallgat. R.I.P.
De 2022.12.01-el megint van barátod: 98.0-on!

Any has gone napja, és szivárványt fest nekünk.

Zsozso pedig már napja mosolyogtat.

Krisi meg napja meg nem áll napközben.

Dédi has gone napja, és fentről szórja áldásait ránk.

Címkék

2009 (3) 2010 (47) 2011 (25) 2012 (16) 2013 (4) 2014 (6) ad (12) adobe (3) amazon (3) android (6) api (3) app (9) apple (12) blog (13) blog.hu (29) bloghu (23) browser (5) bug (8) business (3) cemp (5) chrome (5) cool (6) data (3) ddos (3) design (11) desire (3) dev (27) development (3) display (3) email (3) facebook (46) facepalm (8) fail (3) fejlesztés (4) fidesz (3) film (7) fix (3) flash (4) forum (4) gemius (4) gmail (6) google (42) gui (4) hackintosh (3) hirdetés (8) htc (4) hu (31) hvg (4) inda (50) indafoto (7) indamail (6) indanet (4) indavideo (14) index (49) index.hu (18) indexvideo (3) infographics (5) internet (84) internetadó (3) ios (5) ipad (6) iphone (7) it (38) IT (3) iwiw (10) jog (4) js (3) leni (9) like (6) linkedin (3) lol (10) london (3) lumia (4) mac (6) magyar (4) magyarország (5) mail (8) maps (4) market (3) marketing (4) media (12) memento (18) microsoft (10) mobil (30) mobile (3) mood (3) myspace (6) netflix (3) news (15) nokia (9) olimpia (3) online (8) origo (21) osx (8) phone (3) php (5) pinterest (3) player (3) politika (4) redesign (3) security (3) share (8) social (14) sweb (29) tech (10) trend (3) tumblr (6) twitter (14) up (5) update (6) usa (3) ux (8) vb2010 (5) videó (3) video (30) viral (3) vod (3) web (44) webdesign (3) windows (3) wow (3) yahoo (8) youtube (12) zizz (4) Címkefelhő

2020.04.27. 22:59 Leni

Benzint manapság is lopnak, a tankfúrás akár százezrekbe is fájhat!

Címkék: élet rendőrség autó ford lopás bűn benzinlopás tankfúrás

Folyamatban lévő ügyekről nem szokott nyilatkozni a hatóság, így én sem. Viszont ez már lezárt. 2019-telén Budapesten a házunk előtt télvíz idején tankfúrásos módszerrel lecsapolták a Ford Focust - 50L 98-ast vittek el belőle, ami akkor kicsit több mint 20.000 HUF volt. A kár ennek közel hatszorosa - és még szerencsésnek mondhatom magam.  

  • Manapság is változatos módszerekkel lopnak benzint (is) Magyarországon 
  • Az elkövetési érték ilyenkor nem csupán a benzin ára, hanem a kár is kalkulálandó
  • A tank fúrás által okozott kár akár 300.000 - 400.000 HUF is lehet
  • Ha elfeküdt a mutató, pedig nem kéne, akkor ellenőrizd az autó környékét, keress gyanús jeleket, ha baj van készíts fotókat
  • Ha megfúrták a tankot, beszélj szakemberrel - forgalomban az autó életveszélyes lehet
  • Manapság a tankok erősített műanyagok, ragasztani rettentő kockázatos, utángyártott vagy bontott menthet a helyzeten
  • Egy tank csere autó típustól függően széles skálán mozoghat, nem egy olajcseréről van szó - persze, ha van műhelyed és szakértelmed és időd lehet, hogy a tettest is el tudod kapni.
 A mikulás nálunk mindig csekélységekkel halmozza el a családot. Idén megkésve ugyan, de egy üzemanyagtartály cserét sikerült bónuszba tojnia az utcára, ahol a család Dzsinije - Ford Focus MK1 - álldogál az év két harmadában.

Amikor végül káromkodnál, és teszed is.

Zugló 2019 december 14. Este munkából hazafelé késve zúzok a sötétben. Nem szokásos a program, mert korábban szoktam hazaérni, de látom, hogy felvillan a sárga üzemanyagjelző - tankolni kell. Ki is állok a hazafelé tartók versenyéből a egressy-i úti Shellnél. Az E10 vs E5 vívódásban a Shell prémiumot választom az E10-ből kattanásig. Fizetek aztán kicsit álmélkodok és tovább hajtok, teszek még egy kitérőt a boltba és leállok a ház előtt a Rónán.

Másnap reggel indulnék, de elfekszik a mutató és ordítóan világít a sárga visszajelző, jelezve hogy porzik a tank. A reggeli álmosságot elhajtó hidegben arra gondolok, hogy csak álmodtam a tankolást az este, vagy nem hat a teámban levő koffein. Az autó beindult, és a fülemen már a céges telefon, szóval gyorsan döntök: irány a kút és csekkolom a helyzetet míg közben meetingelek a telefonon keresztül. A kút parkolójában befejezem a reggeli meetinget és beállok egy fejhez, hogy lássam műszeres-e a probléma. Beletolok 8 litert majd hátralépve látom, hogy jé, folyik valami az autóból. 

Kiáltok is a kutasnak: Probléma van főnök!

Szerencsére képben van a személyzet és már hozza is a célszerszámokat, de azzal a lendülettel el nem ítélhető módon beindítom az autót és kiállok a kútfej mellől a veszélyzónából. Az autóból meg csak folyik kifelé az üzemanyag. Nem volt mese, ott kellett hagyjam az autót, péntek ide-vagy-oda, dolgozni kell!

 Másnap reggel tértem vissza. A Ford tankján egy lyukat véltem felfedezni a hátsó kerékív környén. Akkor még voltak kérdéseim, de fél óra múlva már nem: végiggondolva az utóbbi napokat és a fizika törvényeit biztos voltam benne, hogy vagy Colin McRae lenyúlta az autót és 100-al driftelt bele egy 100-as szögbe az autó aljával úgy, hogy közben más nem sérült meg, vagy valaki kiütötte a tankot az 50L prémium Shell 95-ért. Összeállni látszott az a kép is, hogy tudták, hogy teli van a tank és pont erre az autóra mentek.

Hazamentem, felhívtam a 112-t és bediktáltam a tényállást. A diszpécser-néni jelezte, hogy majd jelentkeznek. Fél óra sem telt bele és felcsöngettek a járőrök. Lementem (sic) állampolgárkodni. A járőrök szemrevételezték a helyszínt aminek még volt némi benzinszagú bukéja - nyilván folyt mellé az anyagból. A Járőrök megnézték merre is vannak a térfigyelő kamerák, azonnal telefonáltak, de már akkor letörték a lelkesedésemet azzal, hogy hát az messzi is van, meg kitudja, hogy rögzít-e. Elmentünk a kútnál veszteglő autóhoz is. Lefotózták a lyukat. Kérték, fáradjak be délután.

img_5010-tank.jpg

img_5010_2-tank.jpg

A FORD Focus jobb hátulja - alulról. 

Délután be is fáradtam a Zuglói illetékes rendőrkapitányságra, ami a Stefánián van egy villában. Megdöbbentő élmény a sok közül leginkább az, hogy a portán nem lehetett csak úgy átjutni: egy fűtettlen fa bódéban kell télen is várakozni míg az illetékes ki nem fárad a kapuhoz és magával nem invitál - tök're nem úgy van mint a filmekben: a linó alatt a beton sütött a hidegtől. Kisvártatva egy harmincas rendőrt fáradt értem, aki maradjunk annyiban, hogy rendőrösen mereven viselkedett és kb. azt gondolta, hogy a világ úgy normális, ha hasonlóan merev - később beszélgetésünk során azért sikerült némelyest ezen változtatni.

Lényeget tekintve megtettem a feljelentés melynek során elmondtam, hogy a kár kb az 50L benzint, a tank cseréje és a taxiszámláim így hirtelen és betippelve 150.000 HUF körül lesz. Ugyanakkor jegyeztem, hogy most ez nem biztosítási és kártérítési kérdés, csupán az, hogy azt gondoltam a benzin lopás már lekerült a bűnözői napirendről így 2020-ban és jó lenne, ha ez úgy is maradna - és ezért tehetnének némi lépéseket hatóságilag is akár.

A repost azonnal le is törte a lelkesedésemet: ennél kevesebbért is törnek be ma Magyarországon!

Végül az tette maradéktalanul emlékezetessé az ügyet, hogy az aláíráshoz kaptam egy újabb tollat a kincstári készletből, mert az előzőekben lehet, hogy TBC-s használta. Mindez COVID korszak előtt azért kicsit másként érintett mint manapság. 

Mennyi is a tank csere?

Nekem szerencsém volt, mert nem kellett vontatni az autót a szervízig. Egy blokkal arrébb szokott vizsgázni az öreg Dzsini attól a kúttól, ahol éppen vesztegelt. Átgurítottuk lábon a szervízbe. 

Fontos: sérült tankkal életveszélyes és szerintem tilos is forgalomban közlekedni!

A szervíz már karácsonyi üzemmódban volt, alig üzemelt, de szerencsére nagy a telep és készségesek a Postások, így otthagyhattam az autót, de nem biztattak gyors megoldással - sosincs elég ember manapság, ugye.

Cserében másnap jött a telefon: a tankot megfúrták egy hatos fúróval, ezt cserélni kell. Utángyártott MK1-es tank nincs. A gyári tank valahol a kettőszáz és a háromszázezer körül van, ami ugye technikai KO egy MK1-esetében. Szóval, kéne egy tank, de ezt rám bíznák, mert hivatalból ők csak új alkatrészekkel dolgoznak, de ha én viszem, az más.

Végül a Bontoplázából rendeltem: 10.000 HUF volt a tank és 2.500 HUF a szállítási költség.

A cseréhez viszont le kell bontani az autó alját: a benzinrendszert meg kell bontani és a fékcsövek is kicsit útban vannak, szóval nem egy órás művelet. Ilyenkor az öreg bilincsek már oda vannak, szóval párat cserélni kell, a tömítésekről nem is beszélve. A beszerelés után benzinrendszer légtelenítés, szivárgás ellenőrzés, meg a fékek újracsekkolása. 

Szóval, a szervíz költség 80.550 HUF - ban állt meg bruttó. Ha belegondolunk nettó 11.750 HUF-os rezsi óradíj mellett ez teljesen reális történet - amire még természetesen jön a 27,5%-os ÁFA és 5 órát számolt fel a szervíz.

Meg kell jegyezzem, hogy a Postás szervízes kollégák nagyon jó fejek voltak és végül karácsonyra meg is lett a szereléssel együtt az autó, amit ez úton is köszönök. Valamint azt is, hogy miután visszavittem meghúztak bár bilincset is, mert még volt némi szivárgás. 

Szóval a számok:
  • Tank: 12.500 HUF
  • Szerelés: 80.550 HUF
  • Ellopott benzin értéke: 20.000 HUF
  • Taxi költség: 16.000 HUF
  • BKV jegyek amit vennem kellett: 2.000 HUF
  • Autó kiesés: 3 hét
  • Trailer: 0 - de ez lehet akármennyi

Összesen: cca. 130.000 Burttó magyar forint.

Mindez a karácsonyi forgatag kellős közepén leginkább azért volt fájdalmas, mert az autót használjuk is és nem csak úgy van az utcán - így mindent át kellett programozni a helyzetnek megfelelően.

Megélhetési benzinlopás?

A történet során sokaknak meséltem felháborodva az esetemet és mit ad isten csak találkoztam olyanokkal, akik ismertek sorstársakat és így tudni vélnek változatos módszerekről. Ezek közül állítólag a legismertebb Suzuki-k csaplása, ahol fúrás nélkül is a megfelelő tömlő szakszerű lyukasztásával csapolhatóvá válik az üzemanyag. Sőt, kifigyelős lekövetésről is meséltek történeteket, merthogy kevéssé valószínű, hogy megéri tíz literélt kockáztatni - nem tudom. 

De az akkori áron, ha kifigyelnek 10 autót, amiből 4-et lehúznak egy éjjelen - mondjuk óránként egyet, akkor az már 200 L-nyi azaz 80.000 HUF-nyi benzin egy éjszaka. Sejtelmem sincs, mennyiért adhatják feketén a benzint és kik azok akik erre vevők - de télen még azt is el tudom képzelni, hogy akár elfűtik vagy gázolajra cserélik. 

Mindenesetre azt is gondolom, hogy nem véletlen annak a ténye, hogy télen sikerült ezzel az esettel szembe kerülnünk.

Szóval, vigyázzatok, figyeljetek oda, főleg télen ha kénytelenek vagytok az utcán parkolni. Ha különösen parások vagytok, akkor inkább két menetben toljátok teli a tankot - biztos ami biztos.

És ha valakit az autó alatt találtok éjfél után egy kézi fúróval, akkor lehetőleg hívjátok a 112-t. Köszi.

Ma 2020.04.27-e van, nem olyan régen kaptam meg a rendőrségi "ajánlottat" arról, hogy a tettes nincs meg. Ennek tükrében szeretném leírni, hogy rohadjon bele a kezébe a fúró annak, aki képes egy MK1-es Focus tankját megfúrni a benzinért és remélem egyszer a fúrószár beleáll valamelyik szemébe a művelet közben, ha még egyszer egy ilyet elkövet. 

Mást nagyon nem tehetek csak azt, hogy megírom.

Szólj hozzá!

EZ ITT A REKLÁM HELYE

A bejegyzés trackback címe:

https://leni.blog.hu/api/trackback/id/tr8015645150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása