Folyamatban lévő ügyekről nem szokott nyilatkozni a hatóság, így én sem. Viszont ez már lezárt. 2019-telén Budapesten a házunk előtt télvíz idején tankfúrásos módszerrel lecsapolták a Ford Focust - 50L 98-ast vittek el belőle, ami akkor kicsit több mint 20.000 HUF volt. A kár ennek közel hatszorosa - és még szerencsésnek mondhatom magam.
- Manapság is változatos módszerekkel lopnak benzint (is) Magyarországon
- Az elkövetési érték ilyenkor nem csupán a benzin ára, hanem a kár is kalkulálandó
- A tank fúrás által okozott kár akár 300.000 - 400.000 HUF is lehet
- Ha elfeküdt a mutató, pedig nem kéne, akkor ellenőrizd az autó környékét, keress gyanús jeleket, ha baj van készíts fotókat
- Ha megfúrták a tankot, beszélj szakemberrel - forgalomban az autó életveszélyes lehet
- Manapság a tankok erősített műanyagok, ragasztani rettentő kockázatos, utángyártott vagy bontott menthet a helyzeten
- Egy tank csere autó típustól függően széles skálán mozoghat, nem egy olajcseréről van szó - persze, ha van műhelyed és szakértelmed és időd lehet, hogy a tettest is el tudod kapni.
Amikor végül káromkodnál, és teszed is.
Zugló 2019 december 14. Este munkából hazafelé késve zúzok a sötétben. Nem szokásos a program, mert korábban szoktam hazaérni, de látom, hogy felvillan a sárga üzemanyagjelző - tankolni kell. Ki is állok a hazafelé tartók versenyéből a egressy-i úti Shellnél. Az E10 vs E5 vívódásban a Shell prémiumot választom az E10-ből kattanásig. Fizetek aztán kicsit álmélkodok és tovább hajtok, teszek még egy kitérőt a boltba és leállok a ház előtt a Rónán.
Másnap reggel indulnék, de elfekszik a mutató és ordítóan világít a sárga visszajelző, jelezve hogy porzik a tank. A reggeli álmosságot elhajtó hidegben arra gondolok, hogy csak álmodtam a tankolást az este, vagy nem hat a teámban levő koffein. Az autó beindult, és a fülemen már a céges telefon, szóval gyorsan döntök: irány a kút és csekkolom a helyzetet míg közben meetingelek a telefonon keresztül. A kút parkolójában befejezem a reggeli meetinget és beállok egy fejhez, hogy lássam műszeres-e a probléma. Beletolok 8 litert majd hátralépve látom, hogy jé, folyik valami az autóból.
Kiáltok is a kutasnak: Probléma van főnök!
Szerencsére képben van a személyzet és már hozza is a célszerszámokat, de azzal a lendülettel el nem ítélhető módon beindítom az autót és kiállok a kútfej mellől a veszélyzónából. Az autóból meg csak folyik kifelé az üzemanyag. Nem volt mese, ott kellett hagyjam az autót, péntek ide-vagy-oda, dolgozni kell!
Másnap reggel tértem vissza. A Ford tankján egy lyukat véltem felfedezni a hátsó kerékív környén. Akkor még voltak kérdéseim, de fél óra múlva már nem: végiggondolva az utóbbi napokat és a fizika törvényeit biztos voltam benne, hogy vagy Colin McRae lenyúlta az autót és 100-al driftelt bele egy 100-as szögbe az autó aljával úgy, hogy közben más nem sérült meg, vagy valaki kiütötte a tankot az 50L prémium Shell 95-ért. Összeállni látszott az a kép is, hogy tudták, hogy teli van a tank és pont erre az autóra mentek.
Hazamentem, felhívtam a 112-t és bediktáltam a tényállást. A diszpécser-néni jelezte, hogy majd jelentkeznek. Fél óra sem telt bele és felcsöngettek a járőrök. Lementem (sic) állampolgárkodni. A járőrök szemrevételezték a helyszínt aminek még volt némi benzinszagú bukéja - nyilván folyt mellé az anyagból. A Járőrök megnézték merre is vannak a térfigyelő kamerák, azonnal telefonáltak, de már akkor letörték a lelkesedésemet azzal, hogy hát az messzi is van, meg kitudja, hogy rögzít-e. Elmentünk a kútnál veszteglő autóhoz is. Lefotózták a lyukat. Kérték, fáradjak be délután.
Délután be is fáradtam a Zuglói illetékes rendőrkapitányságra, ami a Stefánián van egy villában. Megdöbbentő élmény a sok közül leginkább az, hogy a portán nem lehetett csak úgy átjutni: egy fűtettlen fa bódéban kell télen is várakozni míg az illetékes ki nem fárad a kapuhoz és magával nem invitál - tök're nem úgy van mint a filmekben: a linó alatt a beton sütött a hidegtől. Kisvártatva egy harmincas rendőrt fáradt értem, aki maradjunk annyiban, hogy rendőrösen mereven viselkedett és kb. azt gondolta, hogy a világ úgy normális, ha hasonlóan merev - később beszélgetésünk során azért sikerült némelyest ezen változtatni.
Lényeget tekintve megtettem a feljelentés melynek során elmondtam, hogy a kár kb az 50L benzint, a tank cseréje és a taxiszámláim így hirtelen és betippelve 150.000 HUF körül lesz. Ugyanakkor jegyeztem, hogy most ez nem biztosítási és kártérítési kérdés, csupán az, hogy azt gondoltam a benzin lopás már lekerült a bűnözői napirendről így 2020-ban és jó lenne, ha ez úgy is maradna - és ezért tehetnének némi lépéseket hatóságilag is akár.
A repost azonnal le is törte a lelkesedésemet: ennél kevesebbért is törnek be ma Magyarországon!
Végül az tette maradéktalanul emlékezetessé az ügyet, hogy az aláíráshoz kaptam egy újabb tollat a kincstári készletből, mert az előzőekben lehet, hogy TBC-s használta. Mindez COVID korszak előtt azért kicsit másként érintett mint manapság.
Mennyi is a tank csere?
Nekem szerencsém volt, mert nem kellett vontatni az autót a szervízig. Egy blokkal arrébb szokott vizsgázni az öreg Dzsini attól a kúttól, ahol éppen vesztegelt. Átgurítottuk lábon a szervízbe.
Fontos: sérült tankkal életveszélyes és szerintem tilos is forgalomban közlekedni!
A szervíz már karácsonyi üzemmódban volt, alig üzemelt, de szerencsére nagy a telep és készségesek a Postások, így otthagyhattam az autót, de nem biztattak gyors megoldással - sosincs elég ember manapság, ugye.
Cserében másnap jött a telefon: a tankot megfúrták egy hatos fúróval, ezt cserélni kell. Utángyártott MK1-es tank nincs. A gyári tank valahol a kettőszáz és a háromszázezer körül van, ami ugye technikai KO egy MK1-esetében. Szóval, kéne egy tank, de ezt rám bíznák, mert hivatalból ők csak új alkatrészekkel dolgoznak, de ha én viszem, az más.
Végül a Bontoplázából rendeltem: 10.000 HUF volt a tank és 2.500 HUF a szállítási költség.
A cseréhez viszont le kell bontani az autó alját: a benzinrendszert meg kell bontani és a fékcsövek is kicsit útban vannak, szóval nem egy órás művelet. Ilyenkor az öreg bilincsek már oda vannak, szóval párat cserélni kell, a tömítésekről nem is beszélve. A beszerelés után benzinrendszer légtelenítés, szivárgás ellenőrzés, meg a fékek újracsekkolása.
Szóval, a szervíz költség 80.550 HUF - ban állt meg bruttó. Ha belegondolunk nettó 11.750 HUF-os rezsi óradíj mellett ez teljesen reális történet - amire még természetesen jön a 27,5%-os ÁFA és 5 órát számolt fel a szervíz.
Meg kell jegyezzem, hogy a Postás szervízes kollégák nagyon jó fejek voltak és végül karácsonyra meg is lett a szereléssel együtt az autó, amit ez úton is köszönök. Valamint azt is, hogy miután visszavittem meghúztak bár bilincset is, mert még volt némi szivárgás.
- Tank: 12.500 HUF
- Szerelés: 80.550 HUF
- Ellopott benzin értéke: 20.000 HUF
- Taxi költség: 16.000 HUF
- BKV jegyek amit vennem kellett: 2.000 HUF
- Autó kiesés: 3 hét
- Trailer: 0 - de ez lehet akármennyi
Összesen: cca. 130.000 Burttó magyar forint.
Mindez a karácsonyi forgatag kellős közepén leginkább azért volt fájdalmas, mert az autót használjuk is és nem csak úgy van az utcán - így mindent át kellett programozni a helyzetnek megfelelően.
Megélhetési benzinlopás?
A történet során sokaknak meséltem felháborodva az esetemet és mit ad isten csak találkoztam olyanokkal, akik ismertek sorstársakat és így tudni vélnek változatos módszerekről. Ezek közül állítólag a legismertebb Suzuki-k csaplása, ahol fúrás nélkül is a megfelelő tömlő szakszerű lyukasztásával csapolhatóvá válik az üzemanyag. Sőt, kifigyelős lekövetésről is meséltek történeteket, merthogy kevéssé valószínű, hogy megéri tíz literélt kockáztatni - nem tudom.
Mindenesetre azt is gondolom, hogy nem véletlen annak a ténye, hogy télen sikerült ezzel az esettel szembe kerülnünk.
Szóval, vigyázzatok, figyeljetek oda, főleg télen ha kénytelenek vagytok az utcán parkolni. Ha különösen parások vagytok, akkor inkább két menetben toljátok teli a tankot - biztos ami biztos.
És ha valakit az autó alatt találtok éjfél után egy kézi fúróval, akkor lehetőleg hívjátok a 112-t. Köszi.
Ma 2020.04.27-e van, nem olyan régen kaptam meg a rendőrségi "ajánlottat" arról, hogy a tettes nincs meg. Ennek tükrében szeretném leírni, hogy rohadjon bele a kezébe a fúró annak, aki képes egy MK1-es Focus tankját megfúrni a benzinért és remélem egyszer a fúrószár beleáll valamelyik szemébe a művelet közben, ha még egyszer egy ilyet elkövet.
Mást nagyon nem tehetek csak azt, hogy megírom.