Így nyár végén mindíg készíteni kell áttekintést a mailerekről, és most sincs ez másként. Azonban a gmail, teljesen más tészta, mint a többiek. Egyfolytában és megállás nélküli fejlesztési cunamival kényezteti az innovátor felhasználókat. Nem hiába a google management stílus, és a fejlesztésekhez való hozzáállás páratlan az iparágban.
Korai születés megénekelt promója
HH kicsit korán megénekelte, hogy jön a priority inbox nevű fejlesztés, és a scriptek szépen lassan nekiállnak cserélődni minden felhasználói körben. Abban a szerencsében volt részem, hogy ma reggel a gmail már egy narancsos felirattal fogadott, amit már nem tudok megmutatni nektek, mert csúnyán le-cookizta a gmail. Ami viszont nagyon meglepett, és egyben fel is bosszantott, hogy a gmail chrome böngészőben, minden átmenet nélkül elkezdett zenélni, és ezt mindaddig folytatta, amíg nem böktem rá erre a bizonyos narancsos feliratra.
Persze mint most kiderült, a promóul kreált videó háttérzenéjét tolta le a torkomon a google, hátha együtt örülök vele, de most azért nem így történt.
Priority Inbox - elsőbbségi levelek
HH szerint a mindenféle algoritmusok secound hand alkalmazásáról van szó, én azért ezt kicsit fúrnám. De ha öszinte akarok lenni, nem is érdekel. A google annyiban változott, vagy felnőtt egy kicsit, hogy szemléletének középpontjába az került, amit leginkább az Appletől szoktunk meg, hogy "mi az, ami a felhasználónak fontos". Mi az, ami a levelezésben a felhasználónak fontos, és mi az ami a levelek közül a fontos.. abbik.
Ebben segíti az új fícsör a felhasználót - azaz nem egy túlbürokratizált, pilótavizsgás államaparátushoz hasonlóan jár el. Valljuk be a gmail számos szortírozási mechanizmussal bír, lehet autotagni, filterezni, ez alapján leveleket böngészni. Van aki összevon számos accountot és egy box alatt, mégis elkülönítve kezeli azokat. Mindez lehetséges ugyan, de nem átlagfelhasználók számára kitalált megoldás. Mert bonyolult. Ahogy mi mindjuk: pilótavoizsgás megoldás. Az átlag user nem szűr, neki nincs ideje, energiája azzal bíbelődni, hogy megtanulja a gmail levelezés fortélyait. Egyszerűen lelelezni akar. Ráadásul nem akar elveszni a sok-sok levél között.
Ugyanakkor az átlag felhasználó, aki valamilyen socal network tagja, megijedvén a rohadtul sok statusupdate mail alertektől, nagy valószínűséggel bazi gyakran elkezdte nyomogatni a SPAM feliratú gombot olyan esetekben is amikor nem kellett volna. Sőt, biztosak lehetünk abban, hogy bazi gyakran elkezdte nyomogatni az unsubscribe gombot is.
A Pioriti inbox nyugalmat, és rendet hoz a káosznak bemutatott levélözönbe. Ráadásul pofonegyszerűen 3 kategóriát csinál:
- fontos levelek
- csillagozott - neked fontos - levelek
- minden más levél
Ebből az egyszerűsítésből mindenki ért. Ráadásul nyilván az algoritmus középpontjábanaz áll, hogy aki a contactlistámon rajta van, és kapok tőle levelet, az lehet hogy fontos.
Amint elfogadjuk hogy települjön a fícsör kapunk egy képernyőt, melyen segíthetünk a gmailnek a szortírozás megkezdésében.
Ez is pofon egyszerű: ezek fontosak azok meg nem fontosak. Szevasz sok status update mail
És ezzel meg is születik az új nézet, szerencsére a régi inbox felett, a nézetstruktúra kiegészítéseként. A priority inboxban ott a fentebb említett három fő kategória. Meglátjuk mennyire lesz sikeres ez a megoldás.
Sorok köze - Priority inbox
1. A google, ezzel a fejlesztéssel azt mondja, sugalja, hogy még levelezni nincs sok ideje a usernek. Érdekes, hogy az idő hatékonyabb eltöltését ajálja a google, ahelyett, hogy hagyná a usert kicsit kavarogni az inboxban. Ehelyett azt mondja, végezz gyorsan, én segítek neked ebben. -» így gyakorlatilag kinyírja a display hirdetés létjogosultságát. Jó mondjatjuk most sincs display a googleban.
2. Biztos, hogy a feladó alapján dolgozik a google rendszere. Biztos, hogy a kontext alapján is dolgozik. A kérdés az, mennyire aggályos ez a belenéz az algoritmus a leveledbe, és eldönti - helyetted! - hogy fontos-e az vagy sem?
3. Biztos az is, hogy valamelyes a szokásainkkal is befolyásolhatjuk a levelzőklienst, így ha jó lesz az importance szűrés, mely nekem/nekünk felhasználónak is jó, a google méginkább ismerni fog minket, és méginkább célozni tud az adsense-n keresztül. Azaz, okosabb lesz, és többet fog tudni arról, mi a fontos nekünk igazán.