Egy hét internet függőség ellenes kezelést követően, ismét szolgálatban. Bár az első napot némi túlpörgés jellemezte, amit a Kispálkodás búcsúztatás vezettett le. Mára azonban szembeötlött a kérdés: előbb utóbb minden fizetős lesz?
Business model - pay or go?
Ha nem is minden a Ning biztosan fizetős vonalra terelődik át. A tengerentúlon népszerűnek mondható, mashup-közösség manager, facebook fan-page alternatíva managementje erősen belecsapott a lecsóba és ultimátum szerű kérdés elé állította a közösség manager felhasználóit: Mennyit akarsz fizetni?
A 2004-ben alapított és igaziból 2007 óta népszerű szolgáltatás eleddig ingyenesen volt elérhető. Bővülő szolgáltatásai révén lehetőséget adott arra, hogy könnyen gyorsan tudjanak a vállalkozó szellemű alkalmi közösség managerek un. közösség mash-up okat kialakítani. Ehhez a Ning adta az alap network managenetet és az alap infrastrutúrát, úgy mint: blog, fórum, fotótár, videótár, statik oldalak szerkesztése. gyakorlatilag egy sweb CRM rendszert alkottak, persze a korai elfogadó felhasználók igényei és kérései szerint.
Versenyelőny abban volt, és van, hogy a nagy közösségi siteok inkább az egyéni userekre és nem a közösségekre fókszuszáltak mikor a fícsörszet priorizálása történt. Igaz, a facebookban is létezett network, vagy fan-page, ezek nem adtak olyan testreszabhatóságot, amit a ning ad a ami napig.
Az ultimátum szerű bevezetés nem lehet véletlen: a Ning nagy és lassan termőre kell fordulnia a befektetett dollároknak.
Eleddig, csak a reklámbevételekből való részesedés volt a bevételi forrás. Nyilván ez egyrészt nem volt elegendő, és nem kellően hatékony formája a bevétel termelésnek. Már csak azért is mert bizonyára vannak és leszenk olyan ning közösségek melyek nem feltétlen engednek reklámokat, jellegüknél fogva. Ez utóbbiak is fizetésre lesznek kényszerítve a jövőben.
Igaz azonban, hogy a mini csomag esetében havidíj a bűvös 5 USD alatt mozog, ami az USA-ban gyakorlatilag filléreknek számít. Ugyanakkor ebben a csomagban szinte semmi mást nem kap a user, mint egy moderálható facebook siteot, amin sok fotót és ideőt tarthat.
Lehet, hogy pontosan az a cél, hogy helyére kerüljön a Ning a fejekben és inkább a "professzionális" közösség építők, terepévé tisztuljon, akik egyébként saját magukat is képesek fenntartani a reklám és/vagy affiliate programjaik ill. más fundamentális üzleteik által. Azoké akiknek csak egyik fő internetes nyúlványaa Ning, ami készen adja a brandelhető fícsöröket.
Egy biztos, hamarosan meglátjuk mi a fontos a meglévő közösség managerek számára: a költözés valami más és bizonytalan platformra vagy a költségek vállalása.