Bezár az (i)wiw. Az a szolgáltatás, amit nem a CEMP hanem az Origó vásárolt meg közel 1.4 Yard-ért. Ami egyébként megérte a pénzét - már könyv szerint.
bezár az iwiw - iwiw.hu dashboard 2014.05.25
Bezár az a szolgáltatás amivel versenyezni akartunk az indanet.hu-val, ami miatt egyébként tudjuk, hogy a közösségi háló alapú szolgáltatások építése és üzemeltetése nem magától értetődő történet. Ebből is kifolyólag hamar rájöttünk, hogy a facebook térnyerésének sebessége cunamiként fog ránk hatni, ha nem fékezünk be azonnal.
És valójában ezrét is érdekes az origó cikkéből származó következő idézet:
"Mik voltak az elszalasztott lehetőségek?
Az iWiW működtetői szerint nem látták meg elég hamar a közösségi oldalakba ágyazható alkalmazásokban a lehetőséget, és a felhasználók tevékenységét megkönnyítő hírfolyam is késve indult. A véget azonban valószínűleg így is csak elodázni lehetett volna, mert a felhasználók a négy évvel ezelőtti teljes redizájnt sem fogadták jól, tehát a drasztikus fejlesztések sem nyerték el tetszésüket. Az iWiW-en dolgozó origós szakemberek egyébként nem veszítik el munkájukat, mivel az oldal látogatottságának csökkenésével eleve csökkent a feladataik száma, ezért évek óta más projekteken is dolgoznak a cégnél."
Tapasztalataim alapján azonban ez az alkalmazások számára történő megnyitás teljesen fail felvetés. Persze, a facebook esetében ez hatalmas előnyt jelentett, de valójában elterelte a figyelmet a szolgáltatás core funkcióiról, és új értelmet adott a közösségi háló felhasználásának. Ugyanakkor meg kell valljam, hogy az open-social alapokon nyugvó tapasztalatok azt mondatják velem, hogy még ha a rendszer föl is áll, rettentő távol van a projekt az értelmes és vállalkozó kedvű külső fejlesztőktől, ill. egy raklap problémával is meg kell küzdeni, ami egy ekkora piacon egyszerűen üzletileg kezelhetetlen feladat.
A hírfolyam valóban egy fontos elem egy olyan világban, ahol a kommunikáció és a pillanatnyi web folyamatos táncot jár egymással. Itt, és felületben nagyot hibázott a wiw-es csapat. De elég csak a még működő rendszerre nézni: UX hibák mellett a birodalmi csillagromboló vezérlőpultra emlékeztet a UI - egyszerűen fogalmazva a design váltás teljesen hibás koncepció alapján zajlott le, különösen egy olyan téridőben, ahol a facebook már vitte is a prímet.
Komolyan drukkoltam a wiw-es csapatnak, hogy tudjon valami újat hozni. Egyszerűen azért, mert ha valakik, akkor nekik meg volt a lehetőségük, hogy újrafogalmazzák a magyar közösségi háló értelmét. Mi egyszer végiggondoltuk, amit ők gondolom több százszor is megtettek. Akkor az jött ki, hogy lehetett volna minimális befektetéssel, a üzemeltetési költségek drasztikus csökkentésével egy alternatív megoldást újrafogalmazni. De értelmezhető üzleti modellt nem tudtunk rá húzni. Szóval nem volt mit tenni.
A wiw egyébként azon vérzett szerintem, hogy bazi sokba került az üzemeltetése. Ez az állítás egyébként mindenki számára intő kellene legye a tekintetben, hogy még ha hazánk egy jó/ideális inkubátor is, innen indulva gyorsan kell globális piac felé növekedni, mert az üzemméret növekedéssel drámaian tudnak nőni a költségek is - ahol a wiw-es nagyságrend csupán a lokális piacon nehezen finanszírozható. Azaz, ki kell törni a rendszerből, különben szívás van.
Bezár az a szolgáltatás ami Magyarország eleddig legtöbbek által tudatosan használt startupja volt - amit Magyaroszág internetes telefonkönyvének csúfoltak, mert akkor még nem volt divat a startupkodás. Már csak 49 nap, és nem lehet belépni többé. És részemről tökre sajnálom, hogy mindez azt is mutatja, hogy:
- a fogyasztók nagy részének a fejében hendikeppel indul majdnem minden, ami hazai - még ha van benne jó is
- fontos lenne megtanulni a magyar webes szakmának, hogy nem a profit a minden, néha le kell tudjunk mondani a maximalizálásról, ha hosszabb távú jövőben gondolkodunk - kooperáció szerepe megnő a globális szereplőkkel tolt versenyben.