EZ ITT A REKLÁM HELYE

lenI

Netes megaszondás - Digital Craftmanship WEB, mobil, development, on-line media, VOD, social, Android, ios, mac... God bless the content! Disclaimer: lenI az Inda-labs és index.hu főmunkatársa volt. Jelenleg Cloud ügyi Agilis PO az EU-ban

Anno: 2010.01.24
HDA success: 2010.02.15

lenI on google
Coelhos

NAPSZÁM

Magyarorszag napja az Európai Unió tagja.
A régi radiocafé 98.6 napja hallgat. R.I.P.
De 2022.12.01-el megint van barátod: 98.0-on!

Any has gone napja, és szivárványt fest nekünk.

Zsozso pedig már napja mosolyogtat.

Krisi meg napja meg nem áll napközben.

Dédi has gone napja, és fentről szórja áldásait ránk.

Címkék

2009 (3) 2010 (47) 2011 (25) 2012 (16) 2013 (4) 2014 (6) ad (12) adobe (3) amazon (3) android (6) api (3) app (9) apple (12) blog (13) blog.hu (29) bloghu (23) browser (5) bug (8) business (3) cemp (5) chrome (5) cool (6) data (3) ddos (3) design (11) desire (3) dev (27) development (3) display (3) email (3) facebook (46) facepalm (8) fail (3) fejlesztés (4) fidesz (3) film (7) fix (3) flash (4) forum (4) gemius (4) gmail (6) google (42) gui (4) hackintosh (3) hirdetés (8) htc (4) hu (31) hvg (4) inda (50) indafoto (7) indamail (6) indanet (4) indavideo (14) index (49) index.hu (18) indexvideo (3) infographics (5) internet (84) internetadó (3) ios (5) ipad (6) iphone (7) it (38) IT (3) iwiw (10) jog (4) js (3) leni (9) like (6) linkedin (3) lol (10) london (3) lumia (4) mac (6) magyar (4) magyarország (5) mail (8) maps (4) market (3) marketing (4) media (12) memento (18) microsoft (10) mobil (30) mobile (3) mood (3) myspace (6) netflix (3) news (15) nokia (9) olimpia (3) online (8) origo (21) osx (8) phone (3) php (5) pinterest (3) player (3) politika (4) redesign (3) security (3) share (8) social (14) sweb (29) tech (10) trend (3) tumblr (6) twitter (14) up (5) update (6) usa (3) ux (8) vb2010 (5) videó (3) video (30) viral (3) vod (3) web (44) webdesign (3) windows (3) wow (3) yahoo (8) youtube (12) zizz (4) Címkefelhő

2010.09.28. 11:52 Leni

Meetolda - kommunikációs problémáink azok márpedig vannak

Címkék: index blog.hu inda bloghu

Bloging, rebloging

2010 van és már őszbehajlik a hangulat is. Mindenféle web-es szolgáltatást kéne fejleszteni. Fejleszteni, nem pedig azon gondolkodni, hogy miként, hogyan. A példák előttünk állnak, sőt. Már két éve előttünk állnak. A technológiából, valamint a jelenlegi stage-ünkből egy csomó kényszer adott amit sajnálatosan nem tudnak, vagy nem akarnak meglátni a játékosok.

Bloging

A blog.hu sok törődést igényelne. Az elmúlt években többször mantráztuk már, hogy mit is kéne csinálni, de mindíg részletkérdésekben ragadtunk le. Persze, bizonyos szempontból nem részletkérdés az, hogy egy felhasználó most mely rendszerhez tartozik, de alkalmazás logikát tekintve ez mára bizonyítottan másodlagos kérdés. Ma a facebook connect vagy a a google oauth vagy a Twitter Connect oauth világában a user csak 1 id valamint 1 serial tömb, és az a tartalom, ha úgytetszik bithalom, amit az én rendszeremben elkövet.

Ami modell szinten (üzletileg) fontos

  • elsődlegesen saját rendszer tartalmát gazdagítsa
  • nálunk töltse el a legtöbb időt
  • tudjunk róla minden olyat ami alapján értékesíthetem a nálam töltött idejét

Bárhogy is, a blogszcéna és az újságírás a user idejéért folytatott harcban valamelyest kannibalizálja egymást.
Akkor csináljuk jól a dolgunkat, ha

  • azon szegmenseket toljuk a blogszférában, ahol annyira nem vagyunk erősek media szinten, ill. nem akarunk erősek lenni
  • gerebjézzük össze a long-tail-t, mert ott meg olyan tartalmak vannak, amivel nem tud az újságírás rentábilisan foglalkozni.


Bloggingra fókuszálva alapvetően fontos

a. blogger jól érezze megát nálunk és örömmel postoljon itt

  • ehhez jó és könnyen használható korszerű post-admin kell, melyben mindent lehet postolni - otthonos munkakörnyezet, zene,video fotó posztolási lehetőséggel.



TypePad 2003(!)

Azért a typepad áll itt példaként, mert idestova 9 éve, hogy egyes bloggerek fizetnek azért, hogy használják az eszközt/rendszert. Ezen felül az üzleti modell és a tapasztalat miatt tudják mi az, ami kell egy bloggernek. És egyébiránt iszonyat jól, kommunikációs problémáktól mentesen - összezedték a fontos szempontokat itt!

  • ehhez az kell, hogy érezze azt a blogger, hogy híres lehet - hírnév -» blogketrec
    szerkesztőségi támogatás, fenntartott felület a blogtartalom számára.
  • ehhez az kell, hogy valamilyen hírdetés rendszer működjék - pénz
  • végül pedig támogatás - kielégítő support
  • és rendelkezésreállás biztosítása - ami jól működő rendszert feltételez

b. az olvasók olvassanak nálunk írott bologokat

  • sok jó blog, jó tartalom kell - ld.: a. pont
  • jó ajánlókkal gazdagított, funkciókkal kiegészthető és szép design
  • az olvasóhoz el kell vinni a sok jó blogot, fel kell kelteni a figyelmét arra, hogy ezek vannak, hitelessé kell tenni azokat, annyira, amennyire műfajuk megköveteli  - médiaháttér biztosítása
  • biztosítsuk mindazt rendszerszinten az olvasó számára, amit a korszellem megkövetel - korszerű felület ld.: a pont


c. a blogger és az olvasó iterakcióit és kötődését segítsük kialakulni, elmélyülni

A komoly blogok nemzetközi szinten tekintve leginkább személyekhez is kötődnek. Gyakorlatilag mini szerkesztőségek, vagy egyéni véleményeket tükröznek, aholy az író valós személy. Akihez kötődni lehet. Sőt, a személy válaszol a kommentekre, és ezzel is méllyti a kötődést. Ez a hitelességi mantra, amit a tengerentúli hírcsatornák szeretettel alkalmaznak vagy 80 éve, amikor oriásplakátokon reklámozzák sztárrá polírozott hírolvasóikat, mert tudják, személyükben megtestesül a csatorna, mert Ők azok, akik végül megnyerik a nézükért folytatott küzdelmet.
Nemhiába, hogy a menő interneten erős lapok blog mellékletei, vagy un. corresponderei az eseetek többségében fényképes avatarral rendelkezve adresszálhatóak.

  • az olvasó reagálhasson a postokra - komment
  • az olvasó könnyen minősíthessen - like with mood
  • az olvasó kapja meg könnyen azt, hogy a blogban történik valami - ki és becsatornázások - social plugin-ek valamint hagymányos RSS csatornák, ill. lásd lejebb!!
  • és mindezeket a blogger könnyen, egyszerűen tudja kezelni - ld.: 1. pont valamint nem részletezett dashboard, irányítópult!
  • értékeljük, és értékeljük fel a a useriterakciókkal megtűzdelt tartalmakat - új felületek, postok értékelése különböző olvasottsági/aktivitáskiváltási szemontok szerint.

Mindezek kapcsán azt kell megérteni, hogy jó alaprendszerre  és médiatámogatásra van szükség mely a fennti funkciókat támogatja.

Rebloging

A reblogolás nem más, mint egy tartalom újrapublikálása, és ennek támogatása.
Korszerű megvalósítása a blog.hu-ban levő trackback valaminek, ami lehetővé teszi, hogy egy blog.hu-s postra ne csak kommentben reagáljunk, hanem egy egész postban. Ez a reakció post jelenleg bármit tartalmazhat, csak annyi történik, hogy a trackback URL alapján a válaszpost elérhető annak a postnak a környezetében is amelyre válaszként született. Ezt így leírni is bonyolult. Ráadásul a reakciópost oldalán, nem is kiemelt az információ, hogy ez válasz lenne.
Az újrapublikálás azt jelenti, hogy a reakciópost részben vagy egészben tartalmazza az eredeti postot, valamint a reagáló blogger kiegészítését, ill. átértelmezését. Mindezt  a mellett, hogy reakciók és azt kiváltók ( hierarchikus ) kapcsolatban állnak.

Fontos:

  • valójában elsősorban tartalmi egységek - post-ok, ill. post thread-ek, folyamok - állnak egymással kapcsoladban
  • ez a kapcsolat a postok oldalán a GUI része - ott megjelenik, fontos információ
  • a kapcsolat hierarchikus - fontos, hogy melyik a szülő és melyik a gyermek post, valamint a keletkezés/publikálás időrendje!
  • másodlagos, ugyanakkor fontos az is, hogy a tartalmi egységet egy entitás hozza létre. Az entitásoknak van olyan felülete, ahol a saját és más, általa kijelölt entitások által létrehozott postokat indőrendi sorrendben követnek. Egy gyakorlatilag post-folyamként testesül meg.
  • A követés, egyben fókuszálás is, mert a követett postok közül kerülnek ki azok melyre 99%-ban reagálni fog az adott entitás. -» fokuszálás tere a dashboard!
  • a postok létrehozása és a reakció egyszerű - ld.: fennt egyszer GUI
  • a postok tipusosak és a típustól függően lehet akciókat indítani, természetesen egyszerű módon.
  • a postoknak több, minimum kettő, megjeleníési formája létezik:
  1. post-oldal
  2. dashboard oldal

Amennyiben a bloggolást és a reblogolást összevetjük, akkor azt láthatuk, hogy valójában az alábbi főbb kiegészítésekre van szükség a rebloging megvalósításához:

  • dashboard felület
  • követett folyam - ami a dashboardon jelenik meg
  • követetői háló kezelése, és ennek megmutatása
  • postokhoz kapcsolt reblog action apa/fiú oldali tárolása és megmutatása, folyamba illesztése
  • acion-kontrollok megvalósítása
  • típusos postolás - kapcsolódú GUI-k kialakítása, ahol egyértelműen cél, hogy a tipizálás az egyszerűsítésben segítsen
  • PIRIVATE postolás -» folyamból kivétel kezelése
  • Egyszerűsített arhivumnézet -» sexy extra!
  • natív social plugin -» rendszerből kicsatornázás, és látogatottság visszacsatornázás alaptámogatása

A dashboard felület, nem kell, hogy a bizonyos körökben megszokott, mindenből IRC-t csinálunk elvet támogassa, de jó, ha ezt az esetet a GUI hatékonyan tudja kezelni.  Azaz jó ha nem seik szét tőle!
Az élő megvalósítások azt belátták, hogy a reblog mellett igenis lehet létjogosultsága a rövid válasznak, vagy a notes-nek ami valójában egy komment is lehet akár. A lényeg, hogy az olvasó reblog nélkül is képes legyen a reakció hozzáfűzésre, mely a saját folyamában (a dashboardon) actionként látszódik  de a post-folyamban adott esetben nyoma sincs - már ha a user ezt akarja. Nyilván, itt fontos megjegyezni, hogy a republishing viszont támogatadnó tevékenység, így az kell, hogy a fókuszban szerepeljen.

Típusos republish

Felmerül, hogy adjunk-e lehetőséget arra, hogy a reblog során a korábban említett post type átalakuljon, vagy adott esetben a tartalom teljesen átalakuljon. A jelenlegi megoldások ebben kicsit bénák. Van lehetőség arra, hogy valamint úgy reblogoljak, hogy annak a típusa változik, de például nem tudjuk, hogy bug vagy fícsör-e az, hogy egy fotó reblogja esetében a fotó már nem cserélhető le egy másikra, és így repost csak nehezen valósítható meg. Cél lehet az, hogy ezt a mi rendszerünk támogatja, és ezzel viral módon is támogathatja a postok születését a megoldás.

Nincs re a nap alatt

Mi, honnan érkezik a reblogos világba? - tehetnénk fel a kérdést.

  • Dashboard - feedolvasó / Google Reader / Pownce
  • Network - twitter follow / pownce follow / Google reader follow
     
  • Staring - Google reader staring
  • Posting - blogging (és a XMPP chat vonal status update-ja via MSN!)
     
  • Típusos Posting - Pownce - TypePad ( SixApart company )
  • Reblog - Advanced kommentelés / Google reader notes
    Nos, igen végülis ez a leginkább tumblr specifikus dolog. Küldönösen, hogy a dashboard jelentősége nem elhanyagolható!
    Ugyanakkor az, hogy a google a readerbe - ami ne tagadjuk el egy erős dashboard-funkcióhalommal megáldott, pilótavizsgás feed olvasó,  - belehelyezte a megosztást, és évekkel ezelőtt lehetővé tette a kicsatornázást, majd ráépítette a statusolás támogató Buzz-t, tumly szerű tartalom reciklikáltatást csinál. Azonban úgy, hogy a forrás tartalom konzisztenciája nem bontható(!) meg! Azért mert a google "csak" csatornát ad. A tumbr attól más, hogy a kontentnek van önálló megjelenési formája azaz felülete is, így az újraformázható, gyökeresen megváltoztatható!
  • post via mail - bloging platforms (B2EVOCore)
    Nos, a helyzet az, hogy a posterous mindíg is arra volt büszke, hogy egy email és kész is vagy. Egyszerű mint a faék, és posztolsz mint a gép. Persze ez azt jelenti, hogy nem is akarod túlcsicsázni a dolgokat. Igaz, kicsit korábban volt kész a tumblr mint a posterous, így a képes példánk sántít. Az viszon tény, hogy az emailból postolás kicsatornázását kivételesen jól oldotta meg a posterous.

Összefoglalva tehát a jó, kényelmes, szép postoló környezet ( blog motor ) kiegészülve a média megjelenési támogatással és erős supporttal, ami az alapja egy tartalmi repost-oló megoldásnak, mely tartalmi forrás centrikus követői hálóra épülő redisztribúciót valósít meg, egy erre célra specializált felületen (dashboard) keresztül.

És ami még kell - Buzz

Mondjuk a Panda, vagy valami hasonló?! 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://leni.blog.hu/api/trackback/id/tr922329248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása