Voltunk, néztünk, hallgatóztunk, beszélgettünk Doransky és társai által rendezett Smartmobil konferencián. Rekord számú érdeklődő, lezárt regisztráció, több mint 700 eladott / elbarterezett jegy közé fértünk be mi is. És ha már befértünk, megnéztük a menüt is.
Összességében pedig megállapítottuk: JÓL ÁLLUNK! És büszkék vagyunk arra, hogy sok képernyőn láttuk használat közben az m.index.hu és a m.blog.hu mobil oldalait, sőt, még kivetítőn is találkoztunk a méltatott megvalósítással.
Mobilforradalom - márpedig van.
Hivatalosan a tavaly elkezdett "Android vs iOS" oprendszeres mantrára felfűzött piaci edukációs networkingről a mondás az, hogy immár megjött a Windows mobile is valamint a WEB APP ok is itt loholnak a HTML 5-el, továbbá jönnek a tabletek, és azért, ha már telefon, akkor van itt a nokia is.
Valójában:
Körbenyalogatos networking, ahol a nagyok és az ügynökségek, az ügynökségi ügyfelek, platform providerek, operátorok, fejlesztők, beszállítók, angelek beszélgetnek valamint egymást, és egymás kutatásait, kutatóit hallgatják arról, hogy mi is van a mobil kütyüs piaccal. Userekből, kütyükből, Mobil internetből, ezek abszolút számainak növekedéséből hogyan lesz majd zsé, bevétel, income - EBITA+os állapot.
És persze mindezt támogatják elsősorban a T, valamint a Telenor és a Vodafon, valamint a nagy (készülék)gyártók közül: HTC, NOKIA, SonyEricsson valamint a Microsoft.
A délelőtt a nagy teremben nyitott a piaci áttekintés, majd a bevezető után megnyílt az APPfejlesztők szekciója, és később aktivizálódott a "tőke márpedig van" terem is, eldugva az alvégeken.
Mobil sikeres
A bevezető előadás késve indult, és éppen ezért kicsit darálásba csapot át az egyébiránt érdekes, de igen távolról induló történeti áttekintés arról, hogy hol is tartunk ma a mobil technológiák terén, mire is számíthatunk a jövőben.
Előcitálódott, hogy a múlt jövőkutatói bár rendkívül humoros fazonok voltak, a telefon és az internet sikerét egyáltalán nem tudták megjövendölni.
A platformokat a jövőkutatók eleddig nem ismerték fel.
És úgy tűnik csak Jobsék néztek startrek-et, azaz, ők merték komolyanv enni a tabletek kapcsán.
A nagy változások márpedig bekövetkeztek, a könyvnyomtatás, és a telefónia majd a televíziózás elterjedésével, csak mi már azokat természetesnek vesszük.
Valóban változnak a szokásaink most is, és az innovátorok, a fiatalok tökre máshol tartanak mint a NOKIA-sok.
Az SMS forradalom egyik pillére az volt, hogy a userek megtanultak olvasni!
Hülyebiztos megoldások kellenek.
Jelenleg egyfajta "software driven" (így egyszerűbb írni) evolúciós ugrásban vagyunk.
Az van, hogy a technológiai adottságokkal olyan eszközök születtek, amikre egyre nagyobb számú sw születnek, melyek egyre jobban közelítik, a felhasználók igényeit. Az eszköz - ami ha kellően nyitott gyakorlatilag platform - immár belefér egy mobiltelefonnyi gadgetbe. Ugyanakkor a usert nem érdekli az oprendszer, nem érdekli valójában semmi más csak a használati érték: mire tudja használni az eszközt.
Miután belepakoltuk a facebookot, az emilt, a realtime web-et ez így új igényeket jelent, melyeket egy nagy számú innovátor közönség már magáévá tett.
Mass production kell!
Állítólag az Apple APP store éppen hogy csak break-even-elt! Ami meglepő fordulat a korábban kommunikált Angry-birds számok mellett.
Bár nem tudjuk, hogy mi az arány a fizetős és a nem fizetős APP-ok tekintetében!
Az APPstore üzemeltetés valójában nem fő bevételi forrás, hanem platformokat erősítő marketing a gyártó szemszögéből. Ez viszont érdekes piaci evolúciós kérdéseket vet fel a sw-fejlesztést illetően.
A közvélemény kutatóktól és a T-től megtudtuk sok érdekesen:
- Egyre több az eladott smartmobil
- T-nél 10 ből 4 eladott készülék 2011-ben smartmobilnak minősül
- 1.1millió mobilinternet felhasználó volt az elmúlt hónapban a T networkben
- hazánkban a mass belépési küszöb 30.000 fronyó
- Jönnek a tabletek is amik fogyasztják a mobil internetet
- Jön a 3G+ (HSPA - (14/5.8 Mbit - max 48 MBit) után a valós 4G (LTE - 100/50Mbit)
T hálózatában átlagban megvan a 2Mbit - A felhasználásban továbbra is túlsúlyban vannak a mobiltelefonoknál a telefonálás, SMS küldés, ébresztő óra, számológép használat. A smartmobiloknál ez azonban kezd változni.
- IP alapú kommunikációé a jövő, ez egyértelmű.
De a "többképernyős modellek" kapcsán az állítás, hogy még több rich-media tartalom kell, és ez további sávszélt emészt majd fel, ami további költségeket hordoz magában.
Hát ja, a youtube is eszi a sávot, meg az indavideó is.
(Ps.: Ugyanakkor a modellel vannak bajok, változások, fókuszálások várhatóak.)
- Új mobilsáv árak
A GKI szerint a operátorok árazásával lesznek bajok, mert iszonyat drága a mobil sávszél növelése, és sávszél használat arányos díjazásoké lesz a jövő. Csomagdíjakat fúrják.
Nem számolnak a Kínai cuccokkal, valamint azzal, hogy így az átlag fogyasztási infrastruktúra üzemeltetése hosszabb távon kezelhető lehet (Ld.: Japán, Észtország). Persze földi halandó nem tudja, hogy mit is gondolnak a kínaiak.
- Jelenleg a betonozott marketing tortából kb. 2% jut a mobilokra.
Érdekes megjegyzés, hogy a google szerű adatok gyűjtésén alapuló preferencia alapú ad-al még lehet probléma az adatvédelem, alamint a "nagy testvér" mantrák erősődése miatt. (Ugyanakkor a mobilhirdetési formákról Szabó Ákosék adtak elő a délután folyamán.)
- A smartmobil penetráció 15-24%-os a magyar mobilosok között.
Ennek oka, hogy az Smartmobil definíció folyamatosan változik. A nagyobb merítésben szerepelnek a 2 éve okosnak gondolt telók is. A mai definíció már jóval keményebb. 1.3millió készülék melyből nem mind netezik; és ebből kb 800.000 amit a SMARTMOBIL közönsége is kiröhög - azaz valami Symbianos izé.
Az Smartmobilok esetében hazánkban is a éritőképernyősek a menők, de csak kb. az eladott smartmobilok 1/5-öde ilyen. 13%-a QWERTY-s és a többi hagyományos telókra hajaz.
Ami viszont viccesnek hat és fontos: a NOKIA még 150millió telót akar eladni a hagyományosabb változatból.
A kutatók szerint az smartmobilt vegye-e dilemma, még nem dőlt el, és legalább annyi és jellegét tekintve ugyan olyan a pros/cons aránya az emberek fejében.
A tabletek jelenlegi elfogadottsága azonban alacsonynak mondható: 2%-nak van egyáltalán ilyen készüléke, és jelenleg sok az ellenérzés a "minek is ez" mantra mentén.
Ugyanakkor 2011-ben valami iszonyatos Tablet invázióra lehet számítani, és persze valami iszonyatos marketing aktivitásra a témában.
Pont azért, hogy a drága felhasználót végérvényesen áthassa az érzés: vagy megveszi és neki jó lesz - vagy nem és akkor ordít a gyerek karácsonykor.
Említésre érdemes, hogy a kormányzat is képviseltette magát a nagyteremben, ahol a politikamentes lényeg:
- állampolgár számára előnyöket hordozó változtatásokat akarnak kivitelezni a közigazgatási folyamatokban és ebben lehet szerepe a tableteknek is.
Azaz szerintük érdemes tabletre költeni, mely majd támogatja a jelenleg bürokratikus folyamatokat. Zsíros közbeszerzést érzek én itt.
- Ügyfélkapu meg menjen mobilon is.
És majd lehet mobilon parlagfű-védséget mószerolni - és úgy mószerolni am-blok.
- És végezetül: sok tanulmány készül, minden féle témában minisztériumi berkekben, melyek közül egy több mint 6000 oldal.
Arra gondoltunk, hogy 6000 kódsorba, azért sok minden belefér(ne)!
[folyt köv.]