EZ ITT A REKLÁM HELYE

lenI

Netes megaszondás - Digital Craftmanship WEB, mobil, development, on-line media, VOD, social, Android, ios, mac... God bless the content! Disclaimer: lenI az Inda-labs és index.hu főmunkatársa volt. Jelenleg Cloud ügyi Agilis PO az EU-ban

Anno: 2010.01.24
HDA success: 2010.02.15

lenI on google
Coelhos

NAPSZÁM

Magyarorszag napja az Európai Unió tagja.
A régi radiocafé 98.6 napja hallgat. R.I.P.
De 2022.12.01-el megint van barátod: 98.0-on!

Any has gone napja, és szivárványt fest nekünk.

Zsozso pedig már napja mosolyogtat.

Krisi meg napja meg nem áll napközben.

Dédi has gone napja, és fentről szórja áldásait ránk.

Címkék

2009 (3) 2010 (47) 2011 (25) 2012 (16) 2013 (4) 2014 (6) ad (12) adobe (3) amazon (3) android (6) api (3) app (9) apple (12) blog (13) blog.hu (29) bloghu (23) browser (5) bug (8) business (3) cemp (5) chrome (5) cool (6) data (3) ddos (3) design (11) desire (3) dev (27) development (3) display (3) email (3) facebook (46) facepalm (8) fail (3) fejlesztés (4) fidesz (3) film (7) fix (3) flash (4) forum (4) gemius (4) gmail (6) google (42) gui (4) hackintosh (3) hirdetés (8) htc (4) hu (31) hvg (4) inda (50) indafoto (7) indamail (6) indanet (4) indavideo (14) index (49) index.hu (18) indexvideo (3) infographics (5) internet (84) internetadó (3) ios (5) ipad (6) iphone (7) IT (3) it (38) iwiw (10) jog (4) js (3) leni (9) like (6) linkedin (3) lol (10) london (3) lumia (4) mac (6) magyar (4) magyarország (5) mail (8) maps (4) market (3) marketing (4) media (12) memento (18) microsoft (10) mobil (30) mobile (3) mood (3) myspace (6) netflix (3) news (15) nokia (9) olimpia (3) online (8) origo (21) osx (8) phone (3) php (5) pinterest (3) player (3) politika (4) redesign (3) security (3) share (8) social (14) sweb (29) tech (10) trend (3) tumblr (6) twitter (14) up (5) update (6) usa (3) ux (8) vb2010 (5) video (30) videó (3) viral (3) vod (3) web (44) webdesign (3) windows (3) wow (3) yahoo (8) youtube (12) zizz (4) Címkefelhő

2013.11.11. 23:40 Leni

Új WEB jön, az AJAXos - youtube coming out

Címkék: dev ajax web youtube webfejlesztés fejlesztés ux indavideo platform iab seamlessweb

Vajon mennyire számít a web-es felület betöltődési folyamata? Vajon mennyire nem kell ezt a böngészőprogramra bízni? Vajon megéri-e törődni a csilli-villi működéssel a web2 utáni univerzumban? Nos, ez már nem csak hogy megéri, de kötelező, ha valamirevaló webes szolgáltatásról beszélünk! 

Mára a web-en általánossá kezdenek válni a synchronous JavaScript and XML megoldások, melyek jobbára arról szólnak, hogy a böngésző ne csináljon semmit, csak futtassa a Js kódot, és majd az alkotók, jól megmondjuk, hogy mi is történjen. Így nem kellenek a hagyományos oldalletöltések, nem ugrál a browser, nem küld felesleges GET-halmokat és headereket, csak azokat az adatokat és infókat kéri le, amire a kódunk szerint szüksége van.

 

Az AJAX-os megoldások leginkább a webes szolgáltatások körében - nem a médiában - indultak hódító útjukra, mint pl. a chat vagy webmail megoldások. Jegyzem az indamail már vagy 2008-óta AJAX-os site. De persze  a gmail vagy a yahoo!mail is.

Mára azonban már a Youtube is AJAX-osodott, még a magyar is, amin szintén nem kell csodálkoznunk - mi is dolgozunk azon, hogy az indavideó elfelejtse a siteon való böngészéskor a felesleges betöltődéseket.

 Youtube AJAX loader 

 A YT átalakulásával viszont azt is kijelenthetjük, hogy a Google univerzumban minden nagyobb szolgáltatás szakított a hagyományos webbel és saját Js motoron alapuló web-es megoldásokká váltak, melyek számára a böngésző csupán egy vékony klienses architektúra. A Google esetében nem csoda ez a törekvés, hiszen célja a Chrommal és GoogleOS-el ennek a rendszernek a kiteljesítése - gyakorlatilag a felhasználói oldalról támasztott igényre adott megoldással szorítják ki a Microsoftos modelleket a piacról. Persze tagadhatatlan, hogy a CromeBook-ok költséghatékony vetélytársai egy Ubuntus Lenovónak is, akár.

Miért nem tré egy Chromebook

De ne kanyarodjunk ilyen messzire! Tény ami tény: a youtube a világ egyik vezető videó megosztó platformja, ami már csak azért használ URL-eket, hogy legyenek permalinkjei, de hagyományos értelemben nem lenne rá szüksége. Ezzel olyan felhasználók milliói számára alakul át egycsapásra a web valami sokkal selamlessebb megoldássá, akik nem feltétlen google szolgáltatás felhasználók, de WEB-es stream fogyasztók - ha úgy tetszik web-es TVnézők. Ők sokkal többen vannak mint gmail felhasználók. És ha nekik általánossá válik a seamless web, akkor nincs mese, aki benne akar maradni a mókában, annak haladnia kell a korral.

Lehet azt mondani, hogy a haladó szolgáltatások már régen hasonló megoldással operálnak. Igaz. De azt is be kell valljuk, hogy a média, különöse kis hazánkban, még csak próbálgatja ezeket a technológiákat - amit az is bizonyít, hogy még mindig nem az első és legfontosabb direktíva az önszabályozásban, hogy mi is számít egy oldalletöltésnek; és akkor a domainokosságokon már ne is akadjunk fenn. Innentől nincs oldalletöltés. Csak tartalom van. Meg lekérdezés. És releváns true AV.

Illetve továbbra is van a never-ending mantra: egy WEB-es megoldás sosincs kész, csak éppen túl vagyunk egy releasen! A youtube is, ami feladta leckét szépen.

Mielőtt sűrű bitliszelésbe kezdene bárki:

  • persze, nem most találta fel a YT az ajaxos webet, és van akinél már három hónapja ilyen az UX
  • sőt, már le is másolták a loadert szeptemberben, lehet használni » ez lenne a lényeg

[update]

  • FLT szerint aug.8. óta van ajax loader a yt-n

2 komment

EZ ITT A REKLÁM HELYE

A bejegyzés trackback címe:

https://leni.blog.hu/api/trackback/id/tr405628270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horváth János · http://horvathjanos.inda.hu/ 2013.11.12. 09:44:42

A magyar stat es reklám szolgáltatók fel vannak erre készülve? Ha mar google tudomásom szerint meg google ad senset se lehet ajaxos siteon nyomni vagy megis? Másrészt meg baromi szomorú látni hogy ahogy terjednek mobilok ahol nagyobb a performancia különbség mint a fizetési olló, sok felhasználónak kisebb szenvedés egy-egy oldal használata. Es a reklám, stat kód meg nem szerepel jol pagespeedben sem. Plusz eszi a drágán fizetett mobil kilóbajtokat is, ahol mar számszerűsíteni lehetne mennyit is fizet a user.

Leni 2013.11.12. 09:54:21

@Horváth János: Minden felvetésed jogos. Ad oldalról még mindig kompromisszumos a történet: töltsd újra a zónát és pipa.
Stat oldalról hákolunk: hívjuk meg a méréseket és pipa. De megint előjön a kérdés, mennyire bízunk meg egymásban, mennyire auditál a mérés szolgáltató, mennyire jó ebben a kérdésben a közmegegyezés.
A mobil univerzum kezd külön válni, bárki bármit mond. Továbbra is viaskodnak az általános megoldások és az APP-ok, ahol ez a kettősség meg is fog maradni míg az átlag készülékek nem erősödnek fel az i3-as szintre csak ARMből.
A stat kódok vs pagespeed jó felvetés - hiába asszink. a kód, mi is történik, azt cask sejteni lehet. A Mobil sávszél fogyasztás kérdésköre jogos, de azonnali válasz az APP - ami persze nem szokta külön mérni és láttatni, hogy az APPban letöltött banner vs fontos tartalom hogyan aránylik, oszlik meg.
Ettől függetlenül a seamless web általánossá válása szerintem jelenség, amivel foglalkozni kell, kicsit jobban, mintsem hogy választunk egy Js frameworkot.
süti beállítások módosítása