A pünközsdi hírek szerint a Yahoo! számára 1.2yardot ér USD-ben a Tumblr nevű blog szerű szolgáltatás - tokkal vonóval - amit a tumbly tulajok el is fogadtak. Érdekes fejlemény ez a nagy vízen túlról, különösképp a Yahoo! múltjának tükrében. Mindenesetre számomra kicsit váratlan, de mégis kellemes meglepetés Marissa Mayertől, a Yahoo! CEO-tól.
Időzzünk el az első mondat elejénél egy kicsit.
A pünközsdi bejelentés azért nem meglepő, mert a Yahoo! - tőzsdei cég lévén - a fontosabb bejelentéseket akkor teszi meg amikor nincs kereskedés a piacon, így a kereskedést nem befolyásolja az információ szelektív terjedése. Ezzel csak arra akarok utalni, hogy jól átgondolt lépésről és időzítésről volt szó.
Mayers új és progresszív irányt vitt a Yahoo! életébe, ami nagyon foltos volt a mamuttá nőtt és elkényelmesedett, bevételeit nem hozó, technológia központú cégnél.
Monoton Mayerses növekedés - yhoo on nasdaq
2012 második felétől, az új CEO-val hozta is a az eredményeket a cég, ami a részvényeinek értékében is szépen tükröződött. A tumblr deal, azonban még nem fejtett ki nagyobb ugrást a grafikonokban, de azt gondolom, hogy ez annyira nem is véletlen.
Mit is vett a yahoo?
Mind az origó - Egymilliárd dollárért vesz szexblogokat a Yahoo., mind az index - Ezt veszi meg a Yahoo 250 milliárdért és még a webiztán is jól megaszondta, hogy valójában mit is vett a yahoo.
Összefoglalva: egy működő rendszerbe zárt raklap USÁban, Dél-Amerikában és Japánban menő, kreatív és egyebek közt szexi (includeing free szex) tartalmakat és networkjét vette meg a yahoo. És a véleményem szerint itt sokkal fontosabb a coolság, és a portfolióba illeszthetőség mint az üzleti modell.
Az index nagyon jól megaszondta, hogy mennyire nem keres sokat a tumblr, csak 13 millió dollárt említ a fenti cikk. Cserébe viszont nagyon sok PI-t szolgál ki, ami teli van UGC rich mediával. Lehet azt mondani, hogy nincs üzleti modellje, de az egyetlen szolgáltatás, ami a pinterestel támogatott facebook és a szanaszét tolt google+ által uralt univerzumban talpon tudott maradni - bizonyos régiokban.
Habár hivatalos adatok nem állnak rendelkezésre úgy tudom, hogy a tumblr egyébként pontosan ott menő, ahol a yahoonak erős pozíciói voltak a múltban: USA, japán, dél-amierika - mielőtt felhorkannánk 7 éve még a nagy többségnek Yahoos és hotmailes emailcíme volt az USÁ-ban, Japánban meg még most is erős a poziciójuk, és az egész Ázsiai régióban - ami nem Kína.
Yahoo egyébként jó pár éve már próbálkozott a micoblog műfajjal. Kevesen emlékeznek a regionálisan nyitott Yahoo startupra mely Yahoo! meme névre hallgatott. Olyan régen volt ez, hogy éppen csak találtam róla említést tumblr posztjaiom között. A meme egyébként hasonlított a mostani tumblrre és a hajdani pownce-ra - amire már tényleg kevesen emlékeznek, csak úgy mint az általunk bezárt indanetre.
Azért valljuk be, ez a blöki annyira nem volt szexi!
Az idő bebizonyította, hogy a meme egyik hibája az volt, hogy nem engedték a trasht.
Konkrétan a szolgáltatás prűdségéről emlékeztem meg már 2009-ben is, a tumblren mert az ingoványos postokat azonnal moderálták - sőt, még bannoltak is egy napra.
http://leni.tumblr.com/post/207453815/fem-policy-az-alabbi-kepekkel-sikerult
Cserében a tumblren még a mai napig ott figyelnek ugyanazok a postok - és létezik a szolgáltatás is.
Ami akkor nem ment a Yahoonak, ment a tumblrnek az USÁ-ban. Más célcsoport, más közeg, de lényegében majdnem ugyanaz a tartalom, liberálisabb tűréshatárok mentén.
Tehát a coolságot vett a yahoo - azaz cool UGC-t.
A Yahoo UGC oldalon mindig is hiánnyal küzdött, már ami a blog vonalat illeti. A hagyományosan erős Answers és a Groups mellett, csak a vásárlot flickr van jelen a portfolióban, amihez az inteligens sales rendszer építése miatt is szükséges volt valamilyen blog platformra. (Azon túl persze, hogy a flickr-t sem kéne elcseszni, és ismét növekedési pályára kell állítani, melynek a jelei mutatkoznak is a revamphoz kapcsolódó tárhelynyitásban is.)
És ha ennyiért vette mindezt a coolságot a Yahoo, akkor csak nem lesz annyira idióta, hogy policikkel nekiálljon lerombolni azt. Szerintem nem is fogja, ahogy azt HH is jegyzi: hagyni fogja, hogy ketyegjen a tumblr és nekiállnak más szinergiapontokat keresni.
Egyébként ez a megújult tumblr login splash screen a login screen szponzorációnak teremt helyet, melyet a yahoo csinált tényleg előszür a reklámpiacon
Yahoo meg a pipes - mit kap a tumblr?
Mindezek mellett nem elhanyagolható az sem, hogy a Yahoo egy technológiailag erős cég volt az elmúlt évekig. Mára ugyan a google sokkal sexibb, különösen az Androidnak köszönhetően, de mégis yahooék is sokat adtak az internethez is: yahoo Mojito, YUI, yahoo pipes és elég robosztus infrastruktúrális háttérrel is rendelkeznek.
A Yahooval való házasság mindenképpen új perspektívát jelent egy szolgáltatás internet-infrastruktúrális erőforrásai kapcsán, mely bizony költségeket jelent, különösen tumblr szinten - ami leginkább akkor égető, ha nincs sok bevétel. Azaz, egy bizonyos ponton meg kell hozni a döntést: forrást szerzünk még CDN-re, vagy társulunk valakivel akinek ez közel korlátlanul, vagy jóval olcsóbban áll rendelkezésre - különben lehet lapátolni az infrastruktúracégek kasszájába a dollárokat arra várva, hogy egyszer lesz értelmezhető üzleti modell.
Összességénen tehát ez a házasság egy win-win sztorinak tűnik, amihez történetesen a Yahoonak volt/van 1,2 yardja dollárban. Ami már csak azért is volt, mert 2012-ben dobták az Alibaba részesedésüket 7.1 yardért amiből 6.3 volt cash. Igaz volt részvény visszavásárlás meg osztalék is, de azért futotta.
Szóval, továbbra is érdemes figyelni a Yahoo elegánsnak tűnő vitorlázását az online univerzumban, még jöhetnek itt meglepetések, különösen a tumblr platform népszerűsítésének tárgykörében.
Ps.: Annyit meg hadd jegyezzek meg, hogy az index által említett megkerülhetetenség, enyhén szólva túlzás. A tumblr kevesek játszótere hazánkban is, és a világ számos szegletében jelenleg nem is ismert a szolgáltatás.